Dragsbæk

Skabelse af en ny produktkategori udenfor direkte konkurrence

Dragsbæk A/S i Thisted er en del af Orkla koncernen og den næst-største producent af smør- og margarineprodukter i Danmark med brands som Bakkedal og AMA. Dragsbæk har samarbejdet med Nerve om brand-udvikling og innovation i mere end 20 år.

AMA margarine var trængt fra flere sider: På den ene side var kategoriens volumen fortsat markant faldende som følge af forbrugernes præference for brug af olie til madlavning. På den anden, var stort set identiske produkter årsag til intenst pris-pres og faldende indtjening.

Vores analyse af forbrugernes motiver, behov og adfærd iht. madlavning påviste, at margarine generelt blev betragtet som et utidssvarende produkt, der i stigende grad blev erstattet af brug af olie med dens kulinariske kvaliteter og fordele mht. sundhed og convenience i praksis (flaske). Den eneste fordel, udover lav pris, som margarinebrugere oplevede ved produktet, var dets bedre stege- og smagsegenskaber, dvs. at det sprøjtede mindre fra panden, gav maden bedre stegeskorpe/bruning og var mere smags-neutralt end olie.

På den baggrund anbefalede vi Dragsbæk at udvikle en ny type produkt, der tilbød det bedste af de 2 verdener, dvs. oliens kulinariske kvaliteter, sundhed og convience kombineret med margarinens gode stegeegenskaber og neutrale smagskvalitet.

I tæt samarbejde henover et år skabte vi det ny produkt, Oliemargarine. Arbejdet omfattede brugstests i 200 husstande, valg og design af navn, emballage samt positionering og branding af denne helt nye produkttype på markedet som det ny ideelle stege & bageprodukt, der ’gør god madlavning lidt sundere og meget, meget nemmere’.

Oliemargarine blev den største lanceringssucces i Dragsbæks historie med et salg, der passerede 17 mio. enheder i løbet af få år. Udover at tilføre et vækstmarked udenfor konkurrence, åbnede det unikke Oliemargarine produkt også dørene op for Dragsbæk i detailkæder, som virksomheden hidtil ikke havde kunne opnå samarbejde med.

Senere har både Unilever, Arla m.fl. lanceret deres alternativ til Dragsbæk Oliemargarine i kategorien, ligesom Dragsbæk's AMA brand har introduceret deres flydende variant.

I dag er blandingen af olie og margarine/smør en stor produktkategori i Europa - men det startede alt sammen med Dragsbæk Oliemargarine i Thisted.

Nerves arbejde:

Kvalitativ & kvantitativ analyse

Kategori innovationsstrategi

Produkt udvikling

Positioneringsstrategi

Brand navn & value proposition

Brand identitets design

Kommunikationskoncept & lanceringskampagne

 

Nerves netværk:

TNS/Gallup 

 

Dragsbæk Oliemargarine vandt den prestigefyldte europæiske innovationspris Sial D’Or i Paris.

< Tilbage

Hvis du vil høre mere om, hvad et samarbejde med Nerve kan
gøre for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte Carsten Boye

Telefon: 4044 8696
Mail: carsten@nerve.dk
LinkedIn: Carsten Boye

Vi stiller også gerne op med inspirerende indlæg til konferencer, møder eller workshops irt. udfordringer og erfaringer med brandudvikling og innovation i praksis.

 

NERVE
Løgstørgade 2, 1. sal
DK-2100 København Ø
Tel.: +45 3329 0000

Back to Top