F-secure

Re-positionering af globalt brand til at tilbyde banebrydende merværdi

F-Secure er en finsk virksomhed på det globale marked for internet sikkerheds-software. Som følge af en stigende tendens blandt hardware producenter til at pre-installere sikkerhedssoftware i deres nye computere, ønskede F-Secure at styrke præferencen for deres brand på SMV- og forbrugermarkedet.

For at opnå indsigt i brugere og præferencemønstre gennemførte vi en analyse i flere lande inspirereret af etnografisk metode, hvor vi observerede brugernes adfærd på deres computere, imens vi talte med dem om motiver, behov og adfærdsmønstre i forhold til IT-sikkerhed.

Vi afdækkede bl.a., at brugerne ikke delte producenternes fokus på deres teknologi til bekæmpelse af virus risici på internettet. Brugernes fokus var derimod at undgå at miste de værdifulde og ofte uersatttelige filer og data, de havde liggende på deres computere: fotos, emails, arbejdsdokumenter etc. Pludseligt tab af disse filer pga. internet virus/malware ville være en katastrofe, som man for alt i verden ville undgå!

Denne ny forståelse gav os grund til at nytænke hele kategoriens eksistensberettigelse og re-definere markedet for internet sikkerhedssoftware til at handle om beskyttelse af alt det dyrbare indhold, vi opbevarer på vores digitale enheder imod at kunne mistes - i stedet for ’virus/malware bekæmpelse’ i sig selv.

I konsekvens heraf re-positionerede vi F-Secure til at stå for Protecting the Irreplaceable! - et banebrydende løfte på markedet, der klart differentierede F-Secure i forhold til alle øvrige aktørers fokus på deres software teknologi.

Den videre implementering omfattede revidering af F-Secure brandets DNA, logo og grafiske identitet samt udvikling af nye målrettede produkter så som automatisk back-up etc. – alt sammen for at understøtte den nye markedsposition.

I dag anses F-Secure af målgruppen som et sikkerhedssoftware brand med klart fokus og merværdi i forhold til deres sikringsbehov.  

Nerves arbejde:

Internationalt etnografisk analyse

Forbruger segmentering

Brand positioneringsstrategi

Value proposition

Brand identitets design

 

Nerves netværk:

Quadric Consulting

GfK Research International

 

 

Billedet er fra en kampagne på det nye koncept udviklet af 358 i Helsinki.

 

< Tilbage

Hvis du vil høre mere om, hvad et samarbejde med Nerve kan
gøre for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte Carsten Boye

Telefon: 4044 8696
Mail: carsten@nerve.dk
LinkedIn: Carsten Boye

Vi stiller også gerne op med inspirerende indlæg til konferencer, møder eller workshops irt. udfordringer og erfaringer med brandudvikling og innovation i praksis.

 

NERVE
Løgstørgade 2, 1. sal
DK-2100 København Ø
Tel.: +45 3329 0000

Back to Top